فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشینه و ادبیات نظری اموزش کودکان قبل از دبستان دارای 32 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اموزش کودکان قبل از دبستان
نگرشي بر وضعيت آموزش وپرورش قبل ازدبستان درپاره اي ازكشورهاي جهان
1ـ كودكستان در فرانسه
در كشور فرانسه دوره قبل از دبستان يك دورة اختياري است كه در كودكستانها اجرا مي شود . در ارتباط با كودكان 2 تا 6 ساله مي باشد . اين دوره شامل 3 بخش است :
بخش 1 : كودكان 2 تا 4 ساله
بخش 2 : كودكان 4 تا 5 ساله
بخش 3 : كودكان 5 تا 6 ساله
آموزش در اين بخش با تفاوت هايي همراه مي باشد بطوريكه در دو بخش نخست اين آموزش عبارتست از ارتباط جهان خارج و زندگي در گروهي كه با گروه خانواده متفاوت است . بيان مقصود ايجاد رابطه از طريق كلام و نيز از راه آواز نقاشي و حركت دست و بدن در اين سطح تربيت كودك مبتني بر بازي است . بخش سوم آموزش كودكستاني كه مسئوليت مرحله انتقالي از كودكستان به دبستان را عهده دار مي شود . در اين مرحله كودكان ضمن ارائه تمرينات بدني ، فعاليتهاي دستي و هنري ، به تدريج به حساب ، خواندن و نوشتن آشنايي پيدا مي كند . به منظور بكار انداختن توانايي هاي ذهني ،احساسي و مهارتهاي دستي كودكان تا حد ممكن آموزش در اين سطح يكنواخت نيست .
2ـ نگرشي بر وضعيت آموزش و پرورش پيش از دستان در آمريكا
در آمريكا تأسيس اينگونه مراكز به جنگهاي داخلي و سالهاي 1837 بر مي گردد . در اوايل كار ايجاد كودكستان كه بر اساس افكار فروبل در آلمان ايجاد شده بر اثر مهاجرت آلمانيها به آمريكا در اواسط قرن 19 توسعه پيدا كرده بود ، بيشتر براي كودكان بي بضاعت سودمند به نظر مي رسيد زيرا افزايش سريع مراكز شهري در اين سالها و سيل مهاجرت اروپائيان به آمريكا و گسترش محله هاي فقير نشين و پر جمعيت ، كودكستانهاي خيريه در بسياري از نقاط تأسيس شده بود و اولين مؤسسه را خانم كارل شورتي كه قبلاً دوره مربي كودك را در آلمان گذرانده بود ، در خانة خود اين روش را پياده كرد .
بعدها با آغاز قرن بيستم نوعي دگرگوني در آموزش كودكستانهاي آمريكا ايجاد شد . ظهور نهضت مطالعه وضع كودك كه از طريق مطالعه و مشاهده كودك ضابطه اي تجربي بر شناخت دوران كودكي مي نهاد و حركتي رشد و تعليم و تربيت به شمار مي آمد وبر آزادي كودكان در كلاسها تأكيد داشت . اصلاح آموزش كودكستاني طي دوره هاي 1920 ـ 1930 ادامه يافته و منجر به ايجاد كودكستانهاي مدرن آمريكايي كه امروز در بسياري از مدارس به چشم مي خورد ، مي شد . خصوصيت برجسته آموزش كودكستاني در آمريكا اين است كه آموزش داراي ماهيتي گزينشي و گلچين كننده است البته اين آموزشها در عين سازگاري و استواري ، انعطاف پذير هستند و در نتيجه برخوردهاي متقابل ايدئولوژيها متضاد در شيوه هاي عملي مربيان آمريكا شكل خاص و ثابت بخود ندارد .
3ـ آموزش قبل از دبستان در ژاپن
اين نوع تعليمات در كودكستانها و مهدهاي كودك صورت مي پذيرد . كودكستانها كودكان سنين 3 و 4 يا 5 ساله را مي پذيرند و به تناسب سن آنان دوره هاي آموزشي بين يك الي 3 سال را برايشان مهيا مي كنند . كودكان 3 ساله به دورة سه ساله پذيرفته مي شوند و كودكان سنين 4 و 5 ساله به ترتيب به دوره هاي 2 و يك ساله راه مي يابند . علاوه بر كودكستانها مؤسسات ديگري نيز وجود دارند كه وظيفة آموزش قبل از دبستان را به عهده مي گيرند و در حقيقت اين مؤسسات همان مهدهاي كودك روزانه مي باشند كه كودكان گروه سني تا 5 ساله را پذيرا هستند . كانونهاي پرورشي مذكور به كودكان سه سال به بالا همان آموزشي را ارائه مي كنند كه در كودكستانها معمول است .
اغلب كودكستانها توسط بخش خصوصي احداث مي شوند و با مشاركت و نظارت مقامات محلي آموزش و پرورش اداره مي شوند و مهدهاي كودك روزانه توسط مقامات رفاه اجتماعي محلي داير مي گردند و امور آموزشي آن با همكاري مقامات محلي آموزش و پرورش حل و فصل مي شود . ضوابط برنامه آموزشي براي كليه كودكستانها از طرف وزارت آموزش و پرورش مشخص مي شود . آموزش و پرورش در اين دوره بر محور آموزشهايي چون آموزش بهداشتي ، زندگي اجتماعي ، آشنايي با طبيعت ، زبان ، موسيقي و هنر استوار است و اهداف تعليم و تربيت در اين دوره عبارتند از :
1ـ پرورش عادات لازم براي زندگي سالم و شادي بخش كه لازمه رشد هماهنگ جسم و روح مي باشد .
2ـ غني ساختن تجارب زندگي گروهي كودكان و پرورش حسن همكاري و شراكت در آنان .
3ـ پرورش درك صحيح و تقويت نگرش درست نسبت به وقايعي كه در محيط زندگي اجتماعي او حادث مي شود .
4ـ هدايت و راهنمايي كودكان در فراگيري صحيح زبان و پرورش علايق آنان نسبت به كتب مصور و داستانهايي آموزنده كودكان .
5ـ تقويت و پرورش حس كنجكاوي و ابتكار از طريق بكارگيري موسيقي ، بازيها ، نقاشي ،كارهاي دستي و ساير وسايل .
با توجه به آمار سال 1983 در ژاپن قريب به 800/192/2 نفر كودك و 99811 مربي و 90/15 كودكستان وجود داشته است . اگر چه تعداد كودكان ، مربيان و مؤسسات آموزشي قبل از دبستان رشد داشته ولي ژاپن در مقام مقايسه با ساير كشورهاي صنعتي از جمله آمريكا ، فرانسه ، شوروي ، در رديف پائين تري قرار داشته است .
4ـ آموزش قبل از دبستان در شوروي
در شوروي شبكه وسيعي از مراكز آموزش قبل از دبستان وجود دارد كه به شيوه اي انتظام يافته گسترش يافته است . اگر چه آموزش در اين دوره نه اجباري و نه براي كليه كودكان واجدالشرايط مهيا شده است ، ليكن اينگونه آموزش بيش از ساير كشورهاي صنعتي جهان در دسترس كودكان قرار دارد . متخصصان پداگوژي (تعليم و تربيت) شوروي بر لزوم آموزش قبل از دبستان به لحاظ تأثيري كه در پيشرفت مراحل بعدي تحصيل كودكان دارد ، تأكيد مي ورزند . آنان اعتقاد دارند ، كانونهاي آموزش قبل از دبستان علاوه بر پرورش اخلاقيات سوسياليسم در كودكان ، وظيفة توسعه خزانه لغوي كودكان و قدرت بيان آنان را به عهده دارند .
نخستين كودكستاني كه براي كودكان طبقة كارگر پس از انقلاب اكتب 1917 ايجاد شد به ابتكار لنين در سال 1918 در شهر پتر و گراد بود . در سال 1920 اعلاميه آموزش قبل از دبستان منتشر شد و بر اساس آن مراكز پيش دبستاني جزلاينفك نظام عمومي آموزش و پرورش در آمد و اهداف اجتماعي و آموزش آن مشخص شد . دو نوع مؤسسه آموزش قبل از دبستان در شوروي وجود داشت :
1ـ پرورشگاهاي كودك و مهدهاي كودك
2ـ كودكستانها
پرورشگاهها و مهدهاي كودك ، اطفال سنين بين 2 ماهگي تا 3 سالگي را نگه مي دارند و كودكان سنين 3 تا 7 سال در كودكستانها پذيرفته مي شوند كه اغلب اين شير خوارگاهها و مهدهاي كودك كه اطفال بين 2 ماهگي تا 3 سالگي را نگهداري مي كنند ، در جوار مؤسسات ، كارخانجات استقرار داشتند .
5ـ آموزش و پرورش قبل از دبستان در ايران
پيدايش ، پذيرش و رشد بسياري از مراكز پيش دبستان در كشورهاي مختلف در نتيجه نيازهاي گوناگون افراد جامعه ، رشد صنعتي ، حضور مادران در كارگاههاي توليدي فقر فرهنگي ، تبديل خانواده هاي گسترده به خانواده هاي هسته اي ، عدم آگاهي والدين به روشهاي تربيتي كودك كه سبب به وجود آمدن دشواريهاي جديد در درون خانواده ها مي شود ، صورت گرفته است . در كشور ما نيز كم و بيش اين تغييرات سبب شده براي حل مشكلات خانواده ها و جلوگيري از مشكلات تربيتي كودكان خردسال مراكز آموزشي و مراقبتي خاصي تشكيل شود .
بنابراين آموزش و پرورش پيش از دبستان در كشور ما نيز در نتيجه نيازي اجتماعي و اقتصادي شكل گرفته و امروز با توجه به تحقيقات و نظريه هاي بسياري از صاحبنظران امر آموزش و پرورش ، مسأله ضرورت آن مطرح شده و اين آموزشها از شناخت و اهميت روز افزوني بر خوردار گرديده است .
از سال 1298 در تهران در بعضي از شهرهاي ايران ، مسيولزهاي مذهبي و اقليتها كودكستاني را تأسيس كردند و در امر مراقبت از كودكان تلاشهايي ابتديي داشتند . از جمله خانم مسروژيان در تهران و سپس خانم خانزاريان در تبريز كودكستانها و يا محلهايي براي نگهداري اطفال و كودكان داير كردند كه اكثر آنها مربوط به خانواده هاي اقليتهاي مذهبي بودند .
اولين كودكستان در ايران در سال 1303 در شهر تبريز در محله صفي بازار توسط صبار باغچه بان به نام باغچه اطفال تأسيس شد وي در سال 1307 شمسي نيز كودكستان ديگري تأسيس كرد . البته كودكان خانواده هاي مرفه به خصوص كارمندان عالي رتبه به كودكستان مزبور مي رفتند و بازيها و مراقبتهاي گروهي را تجربه مي كردند . با استقبالي كه از اين كودكستانها به عمل آمد ، طي مدت كوتاهي در تهران ،
پاره اي از شهرهاي بزرگ از اسلوي بخش خصوصي كودكستانهايي افتتاح شد كه با برنامه هاي ساده اي از قبيل بازيهاي مرسوم آمزش مقدماتي ، خواندن و نوشتن ، نقاشي ، عروسك بازي و ... در جلب رضايت خانواده ها تلاش مي كردند .
در 27 بهمن ماه 1303 ، شوراي عالي فرهنگي ، آئين نامه مكتب خانه را كه فقط در تهران قابل اجرا بود ، تصويب كرد . در سال بعد يعني از 29 فروردين سال 1304 نظامنامه مكاتب تهران بود . اگر چه همان طور كه خوانديد در سالهاي قبل از اين تاريخ كودكستانهايي در ايران افتتاح شده بود ، اما اولين امتيازي كه از طرف وزارت معارف و اوقاف و صنايع متظرفه براي تأسيس كودكستانها صادر شد بنام خانم برسابه هوپيان در تاريخ 31/4/1310 بود خانم برسابه در يكي از كودكستانها در ايران به صورت پراكنده و خصوصي دوره كار آموزي ديده بود و سال 1310 سر آغاز جديدي در تاريخ آموزش و پرورش پيش دبستاني بود و طي سالهاي قبل از آن سازماني براي ، آموزش پيش از دبستان به معني امروزي وجود نداشت .
اولين آئين نامه كودكستانها در سال 1312 به تصويب شوراي عالي فرهنگي رسيده كه در ماه اول آن ، سن اطفال مورد پذيرش در كودكستانها را 7 ـ 4 سال در نظر گرفته بود . در سال 1334 در وزارت فرهنگ اداره مستقلي براي كودكستانها به تصويب رسيد كه در آن سن كودكان بين 6ـ3 سال قيد شده بود و در سال 1340 اين
اداره منحل شد و تمام كارهاي مربوط به كودكستانها به اداره كل تعليمات ابتدايي محمول گرديد . لازم به ذكر است كه در سال 1340 از سوي دولت تلاشهاي بيشتري و مستمري براي ايجاد كودكستانها آغاز شد و با ايجاد كودكستانهايي در ساير شهرها ، كودكان خانواده هاي طبقه متوسط را زير پوشش قرار داد . در اين سال آموزش و پرورش پيش از دبستان از توجه و تحرك چشمگير بخش خصوصي و دولتي برخوردار گرديد و با نيازي كه به امور تربيت مربي براي كودكستان و مهدهاي كودك احساس شد ، و در اين راه نيز تلاشهايي آغاز گرديد . تأسيس شوراي كتاب در سال 1341 و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال 1345 با هدف عمدة كوشش در راه بهبود كيفي كتابهاي كودكان پيش از دبستان و دبستان نيز در افزايش توجه به آموزش كودكان سهم مؤثري داشته است . به هر حال تأسيس در سال 1322 در سراسر كشور فقط 7 كودكستان وجود داشت و از سال 1331ـ1322 يعني در طول 9 سال تعداد به 74 و در سال 51ـ1350 به 431 افزايش يافت .
در سال 1346 به منظور تربيت نيروي انساني براي اين گونه مراكز ، آموزشگاههاي كودكياري آغاز به كار كردند كه البته اساسنامه و برنامه هاي دروس آموزشگاهي كودكياري در سال 1345 به تصويب شوراي عالي فرهنگي رسيد و چند سال بعد نيز برخي از دانشكده هاي تربيتي رشتة مربي كودك و آموزش وپرورش پيش از دبستان را داير نمودند كه از آن جمله مدرسه عالي سفيران و دانشگاه ابوريحان تلاشهاي مستمري در اين جهت مبذول داشتند .
در سال 1350 اداره كل تعليمات ابتدايي به دفتر برنامه ريزي آموزش ابتدايي تغيير نام داد و واحد كودكستانها مسئوليت طرح و برنامه ريزي آموزشي و پرورش پيش از دبستان را عهده دار شد .
...
پیشینه و ادبیات نظری اموزش کودکان قبل از دبستان_1543665345_18701_4304_1618.zip0.00 MB |